top of page
auto.jpg

OVER VITESSE COACHING

"Je mag hier stilstaan, je mag achteruit, maar je kan vooral volle vaart vooruit. Enjoy the ride."

- Karen Tessens -

​

De naam Vitesse

​

Vi-Tesse is gekozen als samenvoegsel van Vissenberg - Tessens. De naam en de liefde voor en van mijn kinderen geeft mij veerkracht. En het feit dat "vitessen" een lekker “Antwerps” woord voor versnelling is, is een extra knipoog naar mijn loopbaan bij de Stad Antwerpen waar het allemaal begon.

​

De metafoor

​

De versnellingen van een wagen of een fiets zijn hét instrument om te schakelen waar het nodig is:

  • Je kan ermee stilstaan

  • Je kan terug achteruit.  

  • Je kan stapsgewijs of volle vaart vooruit.  

​

Deze metafoor voor het leven toont mooi wat we met onze veerkracht te doen hebben. Zet je  in de eerste plaats vooral zelf aan het stuur en beslis van daaruit welke beweging je te maken hebt.

​​

Er is niks mis mee om snel te willen gaan. Het is zelfs meer en meer het gedachtegoed van onze maatschappij dat het snel en efficiënt moet en mag gaan. We kunnen dat best wel aan, als je op een fijne manier gas kan geven. In volle vaart vooruit maar dan met enthousiasme, bevlogenheid, goesting. Wie dat duurzaam wil kunnen, moet weten hoe je juist moet schakelen. Zonder geronk of gepruttel van de motor.  

 

Telkens je schakelt, kan je horen wanneer het juist zit en of de auto niet over zijn toeren gaat of de ketting niet van de fiets valt. Wie goed zijn auto of fiets kent, kan hem perfect in alle richtingen en op alle versnellingen doen vooruitgaan. Wat terugschakelen in een drukke file, even achteruit als je in de foute richting zit, stoppen bij rood licht, lekker snel en in flow als de weg open voor je ligt… Zalig toch! 

​

Vanuit coaching-perspectief is dit een mooie, energieke metafoor. De wagen/fiets ben jijzelf en jij zit aan het stuur. Hoe beter je je lichaam en je geest kent (je “carrosserie”), hoe beter je het kan onderhouden, hoe minder gepruttel, zonder gebroken ketting.

​

Branden de lampjes? 

​

Een mens is uit zichzelf best veerkrachtig. Denk maar aan een kind dat leert lopen, telkens met vallen en opstaan. Denk maar aan jezelf in tijden van crisissen zoals corona. Als volwassene een tijdje een lagere veerkracht hebben, is best normaal. We dragen al wel eens zwaardere bagage mee of onze lampjes gaan af en toe in het rood. Maar de lampjes negeren is op lange termijn nooit een goed idee. Het is een signaal om goed te luisteren naar je motor.

​

"Een coach kan je mee helpen luisteren naar de motor, lampjes interpreteren en schakelen naar de juiste versnelling. Hoe draag je zorg voor het geheel?

​

Voor onze apparaten kiezen we toch ook voor een expert om ze te onderhouden of herstellen,

waarom niet hetzelfde doen voor je eigen lichaam en geest?

​

Als coach interpreteren we samen welke signalen onder de motorkap aan jou iets willen zeggen, welke lampjes er branden en waarom, zodat je ergere schade kan voorkomen. Soms is het daarmee al opgelost en heb je inzicht in wat je zelf wil veranderen! Dan heb je een AHA-erlebnis vanuit je onderbewuste.

 

Soms zoeken we samen verder naar tools er bij welk tempo passen en wat voor jou goed klinkt zodat jij volop kan leren schakelen op de rest van jouw pad. 

​​

In panne? 

​

Wie zich totaal niet veerkrachtig voelt en in panne valt of crasht, zet soms best even alles uit. Stilstaan is belangrijk, rusten. Ik zie mensen in hun burn out zeer actief aan de slag gaan met zichzelf, uit controledrang en de drang om er snel weer bovenop te zijn. Deze drang is heel begrijpelijk maar het werkt je herstelproces tegen. 

​

Aan het begin van een burn out is het niet altijd aangewezen om al direct oplossingen te zoeken. Laat je systeem even bekomen en afkoelen, kies enkel en alleen voor jezelf. Je brein heeft even geen greintje energie over om moeilijke patronen aan te pakken, dus het zou je mogelijk veel geld kosten of frustreren. Doe dat minstens ongeveer een maand. Doe helemaal niks en laat de emoties komen.

​

Daarna kan je zachtjes terug de motor aan zetten en eerst even in achteruit. Je gaat terugblikken en achterom kijken, zodat je kan leren zien en voelen waar het misliep.

Welke weg was je ingeslagen? Welke patronen spelen er? Hoe heeft jouw manier van rijden gemaakt dat je in panne viel? Ging je te snel? Rijd je steeds hard over drempels? Heb je geen of de foute brandstof getankt? Of zat er iemand anders aan het stuur?

​

Dit is het moment waarop je kan overwegen om professionele hulp in te schakelen. Vergeet niet dat je met een andere bril naar jezelf kijkt dan anderen, het kan sneller gaan als je je daarin laat je helpen.

​

Daarmee kan je je inzichten in beweging zetten, om van daaruit voor verandering te gaan. Je gaat als het ware anders leren rijden. Meer nog, mijn visie is dat je anders MOET leren rijden. Door enkel te rusten is de oorzaak niet opgelost. Je wil geen tweede keer crashen.

​

Ga dus niet zomaar terug aan het werk vooraleer je lichaam klaar is en en vooraleer je in je hoofd helder hebt wat je anders gaat doen dan voorheen.

​

Hoe weet je dat je er terug klaar voor bent?

  • Als je af en toe weer positieve emoties kan voelen zoals geluk, goesting, blijdschap, vrijheid. Je overlevingsmechanisme kwam tot rust.

  • Als je helder hebt leren kennen waar het is misgegaan en hoe je dat stilaan anders kan doen. Als je dat niet weet, hoe ga je dan een tweede uitval voorkomen? 

  • Als je niet enkel aan de slag gaat omdat je je 'verplicht' voelt om weer aan de slag te gaan. Kies niet uit schaamte of schuldgevoel, maar uit de zelfbewuste beslissing dat jij het wil en dat je er klaar voor bent

  • Als aan de vorige criteria is voldaan, start dan indien mogelijk progressief terug op. Dat wil zeggen dat je begint met enkele dagen tegelijk te gaan werken. Ga niet meteen in je volledige regime. Je moet immers voelen hoe je reageert, waar je valkuilen liggen en waar je nog moet schakelen. Het ziekenfonds (en soms je werkgever) kunnen je daarover adviseren.

​

Zeker voor de perfectionisten onder ons: ga met één versnelling vooruit. Veerkracht bouw je duurzaam op, als je het stapje per stapje aanpakt. Druk je na een crash te hard op het gaspedaal dan gaat de toerenteller snel terug in het rood. Laat je nieuwe rijstijl de kans krijgen om een gewoonte te worden.

​

Coaching gaat over het herwinnen van je kracht, je pit en je eigen tempo door iets anders te doen dan wat je al deed. Door te voelen wat de signalen zijn voor veilig rijden. Door anders naar jezelf te kijken dan voorheen.  

​

Je luistert naar de motor en je schakelt,  

met als doel om zonder gepruttel of panne volle vaart vooruit te kunnen. 

Zodat rijden weer leuk wordt.” 

​

Wil je meer weten of een afspraak, contacteer ons !

​

In panne?
bottom of page